رحلت (شهادت) جانگداز رحمة للعالمین رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) تسلیت و تعزیت باد.

آجرک الله یا مولانا یا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

حضرت محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم (صلی الله علیه و آله) طبق نظر شیعه در روز دوشنبه ۲۸ صفر رحلت نمودند.[1] کلمه رحلت یا وفات در فرهنگ ما برای احترام به متوفی استفاده می گردد و مرگ به سبب طبیعی ، شهادت و یا فوت به هر طریق دیگری را شامل می گردد و اینکه رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) به مرگ طبیعی یا شهادت از دنیا رحلت نمودند را باید بررسی نمود .
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرماید : هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود.[2]
امام حسن (علیه السلام) پس از شهادت پدر خود حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در ضمن سخنرانى خود فرمودند : پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به من خبر داده که امامت در اختیار دوازده امام از اهل البیت اوست که بر گزیده‏ اند هیچ کدام از ما نیست مگر اینکه یا مسموم می‏شود و یا مقتول‏.[3]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد. یعنی در راه خدا کشته خواهد شد.[4]
با توجه به احادیث ذکر شده و بسیاری احادیث دیگر در این باب اثبات می گردد که معصوم (علیهم السلام) از دنیا نمی رود مگر به طریق شهادت ، پژوهش گران بر این عقیده هستند که علت (امکان) طول عمر حضرات معصوم (علیهم السلام) نه از طریق معجزه بلکه به دلیل تسلط آنها به تمامی علوم [5] از جمله علوم طبیعی (طب و پزشکی و ... ) است و وفات آنها فقط از طریق شهادت ممکن است به همین دلیل است که جان مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالى فرجه الشریف) با غیبت از شر دشمنان دین محفوظ مانده است.
در مورد اینکه چه شخص یا اشخاصی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را با سم به شهادت رسانده اند در احادیث تعابیر مختلفی وجود دارد و اختلافاتی  است از جمله : زن یهودی [6] دو تن زن از زنان پیامبر [7] آن دو زن  [8] و ...... که البته برخی از آنها را می توان از باب تقیه دانست.

پی نوشت:
[1] . تهذیب الأحکام ،شیخ طوسی ج۶ص۲
[2] . وسائل الشیعه ج۱۴ص۲
[3] . کفایة الاثر ص۱۶۲
[4] . بصائر الدرجات ، ص۵۰۳
[5] . اصول کافی : ج۱ص۲۰۲
[5] . فروغ ابدیت ، جعفر سبحانی ج۲ص۶۶۴
[6] . بحارالانوار ج۲۲ص۵۱۶
[7] . تفسیرالعیاشی ج۱ص۲۰۰.

----------------------------------

آواتارهای حاضر در سایت ziaossalehin.ir ، کانال تلگرام t.me/tarh14 ، وبلاگ tarh14.tebyan.net ، اینستاگرام instagram.com/tarh14 ، ویسگون wisgoon.com/124000 ، نزدیکا nazdika.com و ... نیز بارگذاری شده است.